At falde igennem

På Dansk Handicapidræts hjemmeside faldt jeg over en reportage fra et stævne på Lanzarote i marts 2007 for unge og voksne nyhandicappede. Heri fortæller to af deltagerne deres historie.

Jesper Bertelsen er 25 år og har ”ring i næsen og en t-shirt på med teksten ”Gud bevare Ungdomshuset” på”, samt tatoveret med en ”knoglemand med harmonika”. Hjemme i København cykler han ”hver dag på håndcykel til Nørrebro, hvor hans venner bor, og Ungdomshuset ligger.”

Jesper Bertelsen brækkede ryggen da han en nytårsaften 2006-07 røg gennem et ovenlysvindue på Ungdomshusets tag. Inden da nåede han i 2001 at blive dømt seks måneders fængsel for voldeligt opløb, efter slagsmål med politiet i Göteborg (BT 19/7 2001).

”Psykisk har jeg haft nogle store nedture, men jeg holder det for mig selv. Der er mange af de der psykologer, der gerne vil hjælpe, men jeg kan ikke bruge det til en skid. Jeg har mistet en masse ting, og jeg ved sgu ikke, hvordan jeg har holdt gejsten oppe.”

Den anden stævnedeltager, som Dansk Handicapidræt interviewede, var af en noget anden støbning:

29-årige Marianne… er med sit lyse sind på mange måder Ungdomshusaktivistens Jespers modsætning.

Historien om Jesper Bertelsen fik mig til at mindes historien om en anden venstreradikal, der faldt igennem da det gjaldt. Til reality-showet Robinson Ekspeditionen i 2001 havde en vis Malene Kaas, kaldet Malle, meldt sig som deltager. I programmet præsenterede hun sig som

… en robust pige såvel fysisk som psykisk og vant til at klare sig. Hun lægger ikke skjul på, at hun i en lang årrække har været aktiv i BZ-miljøet og har en fængselsdom bag sig.

Men den hårdkogte BZer, der også pralede af sine boksekundskaber, faldt altså igennem med et brag. Allerede den første dag på øen fik Malene Kaas isoleret sig fra sit hold og tilbragte natten demonstrativt syg for kameraet. Dagen efter opgav hun. Så vidt jeg husker med begrundelsen ”sult”.

Lidt spydigt kunne man måske sige, at de to vel dybest set sociale kegler Bertelsen og Kaas illustrerer forskeren Christian Bjørnskovs kendte iagttagelse:

Fællesskaber som venstrefløjens aktivistmiljøer og partier kan fungere som en magnet for triste og ensomme mennesker.

***

Dette indlæg blev udgivet i Antifascisme, Jesper Bertelsen. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

