Jubilæum: Søllerødgadesagen

 I dag er det præcis tyve år siden, at en trotskist kom af dage i Søllerødgade nr. 33 på Nørrebro. Han blev dræbt af en mystisk bombeeksplosion, der aldrig er blevet opklaret.

I dagens anledning har tre medlemmer af Antifascistisk Aktion lavet en lille film, hvis indhold med garanti blev ironisk beskrevet af BT for allerede tyve år side: “Det er nazister, fascister og racister, der har slået vores kammerat ihjel. Politiets arbejde i sagen er også politisk forfølgelse.”

Hvis du en dag får set denne film og sammenligner den med, hvad du finder af oplysninger her på RR, så vil jeg æde min gamle hat på, at du bliver overrasket over hvor meget de røde må skjule for at få deres historie til at hænge sammen.

Det blev jeg i hvert fald, da jeg i irritation over en ualmindelig fladpandet artikel i det venstreorienterede organ Information, her for nylig for alvor begyndte at grave i sagen. Ganske vist er Søllerødgadesagen ikke helt ny for mig, men alligevel var der mange detaljer og sidehistorier, jeg ikke havde styr på.

Som sagt er historien skrevet meget hurtigt, så der vil sikkert være nogle skønhedspletter. Forhåbentligt ikke for mange og for store, og jeg vil naturligvis løbende rette op på hvad der nu skulle være.

Den afsluttende kildeliste er i skrivende stund ikke færdig, så vent med kritik til en uge, fjorten dage.

Nåhja, historien finder du på menubjælken her ovenfor, yderst til højre. Bare klik dig frem – og god læselyst.

***

Dette indlæg blev udgivet i Søllerødgadesagen. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

