Den nye klassekrig

Dem, der er bekendt med f.eks. Christoffer Lasch eller Samuel P. Huntington, vil sikkert umiddelbart forstå hvad jeg mener med udtrykket ‘den nye klassekrig’. Det er et tema som jeg senere vil forsøge at blogge mere om. Men kort fortalt handler den nye klassekrig om Davos-menneskets krig mod os mere jordnære eksistenser.

Jeg har fundet et interview med Tommy Robinson, ufaglært og leder af English Defence League, fra forrige år. Over for sig har han den Cambride-uddannede studievært Jeremy Paxman. Seancen er for mig at se et aldeles glimrende eksempel på den nye type klassekrig, som jeg altså mener karakteriserer nutidens Europa:

***

Dette indlæg blev udgivet i totalitarisme. Bogmærk permalinket.

7 svar til Den nye klassekrig

  1. Pingback: Den nye klassekrig (02.04.12) | Altermedia Danmark

  2. En arrogant og ignorant studievært. Jeg bliver helt harm over at se det klip. Næste gang der sker en kulturberigelse, så håber jeg det går ud over ham.

    Vi har linket og “stjålet” denne artikel på vores blog, så denne her blog kan få lidt reklame.🙂

  3. Martin Kasler siger:

    Jamen, så siger jeg mange tak.

  4. Lasse siger:

    Tak for at poste denne video. Umiddelbart har jeg sympati for Robinsons agenda. Muslimske love skal og kan kun gælde for muslimer! Alle problemerne opstår, når nogle ønsker at alle andre skal følge deres love også. det er faktisk et klassisk problem der går igen i mange andre sammenhænge. Desværre kender jeg endnu for lidt til organisationen, til at jeg ligefrem kan tilslutte mig den og bakke op om bevægelsen som sådan. Jeg mener: De fascistiske og racistiske strømninger, har jeg/vi selvfølgelig ikke brug for. Fordi de ikke løser problmerne, men gør dem meget værre. Men jeg kan endnu ikke vurdere, om disse grupper blot er medløbere eller ledere af selve organisationen. Håber det første, men kan ikke vurdere det.

    Jeg er helt enig i, at den militante islamiske kultur skal bekæmpes (helst med fredelige og effektive midler først og fremmest) og det er en klokkelar aktuel kulturkamp. Og her har den såkaldte progressive (og selvudnævnte) “venstrefløj” fejlet markant (måske i et spinkelt håb om at undgå at puste til den farlige og lurende racisme og vold?). I den forstand er jeg på linie med dig her Martin Kasler. Men lad mig lige bemærke, at der jo ikke er tale om nogen klassekamp. Det er en kulturkamp.

    Der er en markant forskel på “klasekamp” og “kulturkamp” og det viser mig, at du måske ikke helt har styr på hvad klassebegrebet, i det hele taget går ud på? Det kunne da i hvert forklare en hel del af de ideologiske misforståelser, som gennemsyrer din blog. Det sidste her, var nok et sidespring, men et vigtigt ét. Jeg føler, at jeg skylder dig noget feedback omkring dette emne.

    • Martin Kasler siger:

      Jeg mener nu nok, jeg har ret godt styr på de begreber, som jeg anvender. Men lad mig ganske kort skitsere min opfattelse af tingene: Fra den muslimske verden føres der religionskrig. Denne krig støttes i og for sig ikke af overklassen i Vesten, men denne overklasses foragt og afsky for sin egen civilisations underklasse er i dag så stor og indædt, at når underklassen f.eks. protesterer over de konsekvenser, som overklassens globaliseringspolitik har for den, så stiller overklassen sig i praksis på den muslimske side.

      Nå, men al det lover jeg at få skrevet noget mere om. M.h.t. EDL så kender jeg lige som dig faktisk ikke specielt meget til organisationen. Jeg ser dog hverken fascistiske eller racistiske strømninger i den, men blot unge mænd fra arbejderklassen, der udtrykker sig som de nu gør når de er i flok: Voldsomt, højrøstet og bramfrit. Som Tommy Robinson beviser, så betyder det overhovedet ikke, at de ikke kan bruge hovedet eller formulere en rationel og stringent kritik af de forhold, som magthavernes globaliseringspolitik har tvunget dem til at leve under.

  5. Morten B. siger:

    Ja, den bramfri og højrøstede kommentar er forbeholdt venstrefløjen. Hos den indvandrerkritiske del af højrefløjen er den ligefrem blevet kriminaliseret, hvilket ikke kun tjener til at lukke munden på dem med de uønskede meninger, men som også skævvrider debatten til fordel for de politisk korrekte. Som indvandringskritiker skal man være særdeles omhyggelig med sit ordvalg, hvilket på forhånd udelukker de lavtuddannede og de temperamentsfulde fra overhovedet at deltage.

    Men Tommy Robinson illustrerer ganske godt det dilemma, man som indvandringskritisk debattør kommer til at stå i, når man skal tale imod indvandring, mens man forsøger at holde den politisk korrekte linje. Han forsøger at imødegå de uundgåelige racismebeskyldninger ved at fremstå som tolerant overfor de “gode og velmenende indvandrere, som bidrager positivt til samfundet, og som man faktisk ikke kan være foruden”, mens han febrilsk tager afstand fra dem, som skærer dem alle over een kam. Det er jo en invitation til modstanderen til at affærdige indvandringsfænomenet som et spørgsmål om individets ret, og ikke om en masseindvandringen i sig selv er et problem. Man kan nemlig med lethed påvise, at en massiv indvandring af fuædstændigt kultur- og væsensfremmede folkeslag er et onde for ethvert samfund, men når emnet skæres ned til at handle om, at enten Ali eller Fatima har krav på beskyttelse, har man et alvorligt argumentationsproblem.

  6. Martin Kasler siger:

    Jeg er naturligvis meget enig med dig. Og netop på baggrund af, at magthaverne på forhånd har pakket kortene mod dem, som Robinson repræsenterer, synes jeg han klarer debatten med den hovne akademiker ganske flot.

    På et tidspunkt syntes jeg dog, han taber bolden lidt, eller i hvert fald er lige ved. Efter hans påpegning af muslimske banders hærgen, replicerer den glatte studievært hurtigt, at der også er “white gangs”. Her kommer Tommy Robinson til at træde vande, hvor han faktisk lynhurtigt kunne have slået tilbage med “not Christian gangs!”.

Skriv et svar

