Injurie-nyt (Andreas Rasmussen mod Martin Kasler)

Som de fleste af jer sikkert ved, så har Andreas Rasmussen, prominent medlem af det venstreorienterede tæskehold Antifascistisk Aktion, anlagt injuriesag mod mig for udtrykket “politisk psykopat”.

For nogle dage siden fik jeg brev fra retten i Holbæk og indtil videre ser det fint ud. Man har nemlig valgt at realitetsbehandle mit krav om, at sagen afvises. Jeg skrev bl.a. til retten:

Sagsøgers [Andreas Rasmussens] påstand om, at udtrykket ”politisk psykopat” er rettet mod sagsøger, beror på sagsøgers subjektive antagelse om, at sagsøgte [mig] befrygter legemsangreb e.l. af sagsøger i eller ved sagsøgtes private hjem. Selv om sagsøgers gruppe tidligere har rettet voldelige angreb mod sagsøgtes privathjem (bilag A), så er det tværtimod sagsøgtes opfattelse, at der indtil videre vil være ro på sagsøger.

Sagsøger er leder af grupperne Redox og Antifascistisk Aktion. Sidstnævnte er en voldelig ekstremistgruppe med efterhånden mange år på bagen. Gennem tiden er dens medlemmer blevet straffet for vold, væbnet bankrøveri, hærværk, brandstiftelse, ulovlig våbenbesiddelse, organiseret hashhandel, fremstilling af amfetamin m.v.

Siden februar 2010 har der verseret en omfattende kriminalsag mod sagsøger m.fl. for ulovlig våbenbesiddelse, dataindbrud, grov vold og støtte til en terrororganisation. Sagsøgte er som forurettet blevet afhørt af PET i terrorsagen mod sagsøger, og sagsøgte har givet tilsagn om at vidne mod sagsøger. Videre har sagsøgte et indgående kendskab til tæskeholdet Antifascistisk Aktion, som sagsøgte har fulgt gennem en længere årrække.

Samlet set er det derfor sagsøgtes klare opfattelse, at så længe sagsøgte optræder som vidne mod sagsøger/Antifascistisk Aktion, så er sagsøgte rimelig sikker i forhold til samme. Derimod nærer sagsøgte frygt for repressalier fra den kreds af medløbere, der håber på optagelse i sagsøgers tæskehold.

Andreas Rasmussen har fået helt til oktober til at komme med sine sikkert opfindsomme grunde til, hvorfor hans injuriesag bør føres igennem. Det synes jeg er temmelig lang tid i forhold til mine fjorten dages svarfrist. Men jeg er lige nu ikke helt sikker på, om det kommer til at gøre nogen forskel.

Men altså, ikke mere nyt i sagen før til oktober.

***

Dette indlæg blev udgivet i Injuriesag. Bogmærk permalinket.

3 svar til Injurie-nyt (Andreas Rasmussen mod Martin Kasler)

  1. Lars H siger:

    Hvis der kommer økonomiske udgifter i forbindelse med sagen, så er jeg klar til at hoste et mindre beløb op til at hjælpe.

    Du må have en god sommer.🙂

Skriv et svar

