DR-lammetæv til Karpantschof

René Karpantschof er et eksempel på på en uvederhæftig politisk motiveret løgner.
René Karpantschof

I fredagens udgave af Politiken får René Karpantschof mere end svar på tiltale fra folkene bag programmet Hængt ud på forsiden, som Karpantschof i en kronik angreb efter deres afsløring af hans rolle i Henrik Gade Jensen-sagen.

De fire DR-medarbejdere skriver bl.a. (min fremh.):

Der er to grunde til, at vi ikke bragte de pointer, Karpantschof fremfører i sin Kronik.

  1. De var ikke en del af Informations artikel 25. november 2003, der lagde grunden til Henrik Gades afgang som spindoktor.
  2. De er udokumenterede og potentielt ærekrænkende, altså injurierende.

En sådan udokumenteret og potentielt ulovlig personhetz medvirker DR ikke til. Slet ikke i en udsendelse, der har til formål at fortælle, hvilke konsekvenser udokumenterede påstande kan have…

… her må vi konstatere, at der endnu en gang erkludder i dokumentationen, og vi undrer os over, om Karpantschof…  har set udsendelsen?

“Lille René” Karpantschof beklagede sig i sin kronik over, at være blevet uretfærdigt fremstillet af DR som uvederhæftig i Henrik Gade Jensen-sagen. Jeg var personligt involveret i den nu 9 år gamle sag og kan konstatere, at Karpantschof i dag er lige så uvederhæftig som han var den gang – ganske som de fire DR-medarbejdere mere end antyder.

I sin kronik taler Karpantschof om ”den faktuelle påstand, hvor jeg tog fejl, som jeg også dengang indrømmede.” Sandheden er, at han den 25. november 2003 konkret beskyldte Gade Jensen for at have ”været involveret i foreningerne Dansk Forum og Dansk Samling”, som Information udtrykte det.

To dage senere påstod Karpantschof til Information, at Henrik Gade Jensen “har samarbejdet med” Dansk Forum og at jeg var en hans “kontakter” i Dansk Folkeparti. “Ifølge forsker René Karpantschof, bidrager et foredrag med netop Henrik Gade Jensen også til at hverve folk til Dansk Forum”, forlød det.

Den 28. november blev Karpantschofs påstand om Henrik Gade Jensen og Dansk Samling afvist af Adam Wagner, formanden for Dansk Samling. Alle Karpantschofs udokumenterede påstande om Dansk Forum løb jeg op i et læserbev den 4. december.

Det er på direkte foranledning af dette læserbrev, at René Karpantschof den 13. december 2003 så indrømmede, at den påståede forbindelse mellem Henrik Gade Jensen og Dansk Forum “kan jeg ikke dokumentere”. Men i stedet for at stoppe dér, fremsatte René Karpantschof en ny usandhed. Nemlig, at Gade Jensen og jeg i 1990erne ”begge var på det meget lille hold bag foreningens [Den Danske Forening] blad, Danskeren”.

Atter måtte jeg op på hesten som læserbrevsskribent og gendrive ham. Først da klappede René Elley Karpantschof i med sit påfund om forbindelser mellem Dansk Forum og Henrik Gade Jensen.

Graver man lidt i sagen, så viser det sig altså, at DR-programmet Hængt ud på forsiden faktisk var rimeligt nænsomt ved Karpantschof. For publikum fik faktisk det indtryk, at han af egen drift gik til bekendelse. Og det blev ikke nævnt, at han forsøgte at dække sig bag nye usandheder. Men, som Karpantschof selv har påpeget, så blev han fremstillet som “et eksempel på en uvederhæftig politisk motiveret løgner”. Så alligevel fem stjerner til programmet.

***

Dette indlæg blev udgivet i Antifascisme, René Elley Karpantschof. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s