David Camerons historiske tale

I en historisk tale lovede den britiske premierminister David Cameron i går sit folk, at de får lov til at stemme om deres lands medlemsskab i Unions-Europa. Uriasposten har en fin dækning af panikken i The Camp of the Saints.

prihomefromdunkirkfront

***

Dette indlæg blev udgivet i EU. Bogmærk permalinket.

5 svar til David Camerons historiske tale

  1. vasili siger:

    Hej Martin. Hvorfor mener du, at Camerons tale bliver historisk?
    Jeg kan ikke se den tale, som andet end damage control. Talen kommer kort efter N.Farages og UKiP´s rekordmålinger (16pct.).
    Mao. talen har et klart indrigspolitisk sigte.
    Camerons tale har på vanlig levebrødspolitikere vis, alt for mange hvis´er; En folkeafstemning vil først finde sted, hvis Cameron vinder næste parlaments valg i 2015.Cameron præsentere ikke noget argument for hvorfor afstemningen ikke skal være nu!
    Der synes, at være én mængde argumenter for at afholde en afstemning netop nu.
    EUs budgetforhandlinger for de næste 7 år,
    den økonomiske krise der har skabt en kæmpe krise fond, der betyder distribution af store midler fra Nordeuropa til Sydeuropa,
    bankunionen og finansunion
    arbejdskraftens fribevægelighed også gældende for Bulgarien og Rumænien
    og foreslag om en tobinskat i EU.
    Mao. EU er i den grad, i lyset af den økonomiske krise, igang med en centralisering af magten
    Såvidt jeg har forstået, er det endnu ikke besluttet hvad en britisk folkeafstemning skal omhandle. Først vil Cameron presse de andre EU-lande til forhandlinger om et nyt EU. Mit gæt er, at kommer det såvidt, så skal de andre EU-lande nok give Cameron et figneblad, der enten giver Cameron et argument for ikke at afholde en folkeafstemning eller giver ham muligheden for at afholde en folkeafstemning om et meget begrænset emne.
    Hvis denne tale bliver historisk, er det kun fordi det lykkedes Cameron, at stikke en kæp i hjulet på UKiP. Jeg tror ikke, at det vil lykkedes ham, dertil er Farage en alt for karismatisk og dreven politikere, hvis eneste svaghed, synes at være hans naive tiltro til demokratiet. Til dem der ikke kender N.Farage er her to små taler http://www.youtube.com/watch?v=2gm9q8uabTs og http://www.youtube.com/watch?v=dranqFntNgo

    • Martin Kasler siger:

      Jeg er slet ikke uenig i dine betragtninger. Parlamentarikere er ikke meget andet end studeprangere, der sælger valgflæsk & vindfrikadeller. Men mig bekendt er det første gang, at en regeringschef i en af de gamle EF-lande lover en afstemning om EU. Derfor kalder jeg Camerons tale historisk.

      Om talen så også får historiske konsekvenser, kan jeg ligesom dig måske nok tvivle på. Det er som bekendt (?) min overbevisning, at vi ser tanks i gaderne før Bruxelles-imperiet giver slip på sine provinser.

  2. vasili siger:

    hej martin. tak for dit svar, og jeg deler din holdning til eurokraternes fanatisme. Men husk, Cameron har intet lovet, og det er jo humlen i det hele. Rent faktisk, frygter jeg, at hans tale kan have katastrofale konsekvenser. For ligesom at det lykkedes A.F.Rasmussen, en de mest succesrige levebrødspolitikere, at tage luften udaf indvandredebatten i Danmark, kan det lykkedes Cameron, at tage luften udaf EU.debatten i GB. Det er formentlig hans formål med talen. I første omgang synes det at være lykkedes, jvf. nyeste meningsmålinger fra GB.
    God søndag

    • Martin Kasler siger:

      Hmm… Jeg skal ikke afvise, at du har ret. Det var i hvert fald samme taktik som konservative Margaret Thather brugte, da hun i 1978 slog vinden ud af sejlene på National Front – uden senere at løfte en finger mod indvandringen.

  3. vasili siger:

    Hej Martin. Først og fremmest er jeg glad for at du sætter det politiske spil i et historisk perspektiv, ikke mange kan det og færrere gør det, i vores historieløse epoke. Det sætter en af koldkrigens helte i perspektiv.
    Jeg må indrømme, at jeg ikke har andet end foragt for Cameron, der udnytter en så vigtig en sag, som EU, for egen vinding. Præcis som A.F.Rasmussen udnyttede indvandrespørgsmålet til egen vinding. Vi kender alle konsekvenserne.
    Som du sætter Cameron i et historisk perspektiv, bør levebrødspolitikerne generelt sættes i et historisk perspektiv, hvor almindelige kriminelles gerninger blegner. Mao. deres grådighed, for det er intet andet, bør de stå til regnskab for, ikke kun ved dommedag, men også i deres jordiske liv

Skriv et svar

