Dagens retssag i Holbæk: Politi og rødt tæskehold

Så er jeg kommet hjem fra retten i Holbæk, der i dag behandlede en injuriesag, som Andreas Rasmussen, lederen af tæskeholdet Antifascistisk Aktion, har anlagt imod mig fordi jeg angiveligt har kaldt ham “politisk psykopat”.

Jeg kørte tidligt, da Finbulvinteren jo skulle hærge her på Sjælland. Føret var dog stort set normalt, så jeg landede foran Holbæk Ret ved halvni tiden, en time før sagen skulle starte. Jeg henvendte mig til en sød dame i receptionen, der venligt viste mig om til en kaffeautomat, hvor jeg satte mig og begyndte at fordrive tiden med at se sagens dokumenter igennem.

Klokken ti minutter i ni strøg en håndfuld sortklædte AFA-typer forbi mig, mens de tydeligvis ledte efter et toilet Jeg var ikke et sekund i tvivl om, at det var tissetrængede medlemmer af det venstreorienterede tæskehold, der lettere febrilsk nu løb frem og tilbage på gangen foran mig. Denne opfattelse blev da også bekræftet af f.eks. en pige, der blev ligbleg da hun så mig, og af en lidt hærget bissetype, der sendte mig dette ubeskriveligt hadefulde blik, jeg i mit liv kun har set hos løsgående antifascister.

Efter at have overvejet situationen lidt, gik jeg ud og fangede den receptionist, der havde vist mig om til kaffemaskinen. “Ikke for at male Fanden på væggen“, sagde jeg og pegede på AFA-bøllerne, “men de dér sorte slyngler vil mig nok ikke det bedste…”
Politiet har ringet“, afbrød hun mig mildt. “De ved hvem de er og er her allerede“.

På dette tidspunkt stod vel omkring en ti stykker og spærrede for hovedindgangen. Den skulle jeg alligevel ikke bruge til noget, så jeg besluttede at gå op til sal G på første sal. Men de var langt flere end jeg havde troet, for her stod en 10-15 mand mere og gjorde sig brede.

Nå, der står hele tæskeholdtet!“, sagde jeg så højt, at det gav et gib i bøllerne. “Hvorfor har du taget alle dem med?”, spurgte jeg ikke nogen bestemt og gik ind imellem dem. “Andreas Rasmussen! Er han kommet! Hvor er Andreas Rasmussen?!” En forskrækket arm kom op og udpegede en ikke alt for høj, buttet fyr, der et øjeblik lignede en, der ledte efter nødudgangen. Men han fattede sig hurtigt og tog mod min hånd, da jeg præsenterede mig.

Hvorfor har du taget alle dem med?,” spurgte jeg igen. “Vi to har ikke noget at tale om“, sagde Rasmussen nok mere stresset end fornærmet, mens han bakkede ned ad gangen. Under selv sagen optrådte han dog både mild og rolig, og heller ikke uden humoristisk sans.

Mens vi ventede, fik jeg hilst på Marc Jørgensen, den gamle BZ’er fra Århus, der som advokatfuldmægtig i firmaet Foldschack & Forchhammer fører sagen for Rasmussen. Også Rasmus Preston fra Projekt Antifa fik jeg nikket til, inden Rune Eltard-Sørensen fra Modkraft.dk passede mig op for en sludder. Han fortalte mig, at han og Ulrik Kohl havde modtaget stævningen fra Københavns Byret, så det bliver altså ikke noget med en ‘Huodini’ i denne omgang.

Af sikkerhedshensyn blev dagens injuriesag flyttet fra sal G på første sal og ned til sal A i stuen. To civilklædte betjente mandsopdækkede tæskeholdet inde i salen, mens en mandskabsvogn stod klar udenfor.

Rent juridisk forløb sagen som jeg havde forventet. Marc Jørgensen pukkede på sit og jeg pukkede på mit. Det eneste uventede, der faktisk skete, det var, at Jørgensen af uvisse grunde røbede at “min klient er tidligere straffet“. Denne oplysning kom egentlig ikke som den store overraskelse, men det var nok ikke lige hvad jeg selv uopfordret ville have oplyst om en klient, der forsøger at kæmpe for sit gode navn. Men jeg er jo også kun lægmand.

Andreas Rasmussen bekræftede, at han i skrivende stund er sigtet for grov vold, dataindbrud, terror og ulovlig våbenbesiddelse. Da jeg spurgte, om han også er sigtet for hærværk, svarede han med et undskyldende grin hen mod dommeren; “Det kan jeg ærlig talt ikke huske.” Og det er jo ærlig snak…

Da sagen var forbi, fulgte de to betjente tæskeholdets medlemmer ud af salen. Foran dommeren spurgte jeg Marc Jørgensen, om han kunne garantere, at jeg ville komme sikkert derfra. “Ja, det kan du“, svarede han. “Det skal du ikke tænke på.”

Da jeg kom ud til hovedudgangen, kunne jeg gennem glasdørene se hele tæskeholdet opmarcheret udenfor. D.v.s., bortset fra en lille håndfuld, der stod og puttede sig rundt omkring i aulaen. Da jeg ikke umiddelbart kunne se politiet, gik jeg lidt ubeslutsomt over mod receptionen for der at afvente, om bøllerne forsvandt; og for samtidig at sikre mig, at der ville være vidner til et evt. overfald på mig.

Fra receptionen fik jeg øje på både politiets mandskabsvogn og de to civilklædte betjente, der selvfølgelig stadigt mandsopdækkede tæskeholdet. Da jeg begyndte at gå ud ad hovedøren, blev jeg skubbet hårdt i ryggen af en grov voldstype og straks var luften tyk af sortklædt had og antifascistiske trusler. Jeg blev stående et øjeblik og kiggede på dem med væmmelse; Marc Jørgensen havde tydeligvis ikke så godt styr på tropperne, som han måske selv havde troet.

Der falder dom den 4. april. Jeg regner lige så stærkt med at vinde sagen, som da jeg tog afsted i morges.

***

Dette indlæg blev udgivet i Antifascisme, Injuriesag. Bogmærk permalinket.

10 svar til Dagens retssag i Holbæk: Politi og rødt tæskehold

  1. Lars H siger:

    De er kun ude på at skræmme. Usle typer. Vi er mange som krydser fingre for dig.

  2. Santor siger:

    Knæk og bræk🙂

    Håber at politiet holder de lede svin i skak. Men det viser ganske fint venstrefløjens voldelige sentiment. Den etablerede del af venstrefløjen læner sig roligt tilbage i tiltro til at deres SS-tropper nok skal smadre og, hvis ikke, intimidere deres modstandere.

    • Martin Kasler siger:

      Det virkede i hvert fald som de hårde drenge, politiet havde sat på opgaven. Mindede mig om Bravo-patruljen, hvis nogen husker den.

  3. Aglet Xander siger:

    Jamen man er da “politisk psykopat” hvis man er medlem Af Fascistisk Aktion ?

  4. Karl E siger:

    Typisk de røde, altid at stille op til ballade. Heller ikke noget man hører om i medierne, forestil jer, hvis det havde været den anden vej rundt. Så var det jo råbt stort op i medierne, der ville have drejet rundtosset omkring sig selv, for at få en historie om de skræmmende nationale eller “nazister,” som de elsker at kaste om sig, til enhver lejlghed.

  5. O siger:

    http://junikredsen.wordpress.com/2009/11/06/enhedslisten-opstiller-voldsautonome/
    Andreas Rasmussen, tyk fyr,her med ryggen til på billedet fra Århus 08?

Skriv et svar

