En bedre verden?

I forbindelse med en debat på Uriasposten om Sir Winston Churchill, blev jeg inspireret til at søge efter optagelser på Youtube med den gamle kæmpe. Jeg fandt bl.a. disse smukke optagelser fra hans bisættelse den 31. januar 1965:

Jeg skal ikke lægge hovedet på blokken for det; men jeg tror ikke at britiske tyveknægte den gang i 1965 benyttede lejligheden til at bryde ind hos prominente deltagere, sådan som det skete for en biskop under den nys afholdte mindehøjtidelighed for den tidligere terrorist Nelson Mandela.

Jeg tror heller ikke på, at nogen i 1965 ville have tilladt, at en så højtidelig begivenhed blev forsinket med mindst en time, så som det skete i Sydafrika.

Jeg tror heller ikke, at regeringschefer i 1965 fnisende tog billeder af sig selv under en højtidlighed, sådan som vi oplevede det i Sydafrika.

I Sydafrika oplevede vi også, hvordan pøbelen benyttede lejligheden til at råbe ad deres statsoverhoved. Det tror jeg ikke selv det værste britiske rakkerpak kunne have fundet på i 1965.

Og jeg tror slet ikke på, at det siddende regeringsparti i 1960’erne Storbritannien kunne have fundet på, at bruge en kendt uduelig narrehat som døvetolk, sådan som ANC gjorde til Mandelas mindehøjtidelighed.

Eliten fortæller os, at Nelson Mandela skabte en bedre verden. Hvilken?

***

Dette indlæg blev udgivet i Afria. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

