Kort kommentar

Tillad mig kort at forsøge mig som politisk kommentator: Ligesom mange andre, så mener jeg ikke, at man skulle have solgt en pæn slump af aktierne i Dong Energy til den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs. Man burde i stedet have solgt aktierne til det russiske energiselskab Gazprom.

Dette kunne have været et første skridt mod, at Danmark som det første vesteuropæiske land fik en form for associeringsaftale med Rusland. Altså en aftale, der på sigt kunne sikre os en stormagts rygdækning, så vi endeligt kan forlade EU.

M.h.t. cirkusset inde på Christiansborg, så kommer jeg til at tænke på, hvordan jeg som ganske ung læste Stephen Piles Store bommerter og forrygende fusere, der opremser en lang række historiske eksempler på, hvor idiotisk, katastrofalt eller uheldigt mennesket kan opføre sig.

Jeg husker, at da jeg læste bogen, da studsede jeg over en af Piles historier. Den drejede sig om en journalist, der glemte at skrive om et ministerskifte. Til sit forsvar havde journalisten forklaret, at han ikke kunne se det gjorde nogen forskel.

Jeg forstod ikke rigtigt, hvorfor Stephen Pile mente, at denne historie passede ind i listen over store bommerter. Journalisten havde jo ret…

***

Dette indlæg blev udgivet i Dansk politik, EU. Bogmærk permalinket.

4 svar til Kort kommentar

  1. anders Sørensen siger:

    Hej Martin. Jeg er fuldstændig enig med dig i, at regeringen skulle have solgt til det statsejede Gazprom. De plejer endog, at være særdeles gavmilde. Men har Gazprom afgivet et bud på Dong aktierne?

    • Martin Kasler siger:

      Nej, det tror jeg bestemt ikke. Jeg pegede på den ideelle, desværre ikke den reelle, situation.

  2. Morten Borup siger:

    Putin er multikulturalist, så en associeringsaftale med ham kunne meget vel blive at komme fra asken over i ilden. I væste fald kunne Danmark ende med at blive en losseplads for de befolkningsgrupper, realpolitikeren Putin ikke finder givtige nok for Rusland. Hav ingen illusioner. For Putin er det Rusland først! Europæiske ledere har i modsætning hertil intet til overs for deres egne, respektive nationer. Vi må altså gøre op med os selv, om vi vil være et værktøj i Putin’s ambitioner for Rusland.

    Hav iøvrigt en god åbningsceremoni i aften🙂

    • Martin Kasler siger:

      Jeg forstår godt, at du som dansk nationalist nærer betænkeligheder ved en Putin. Men som reaktionær må jeg sige, at jeg ser større fremtid for mig og mine i et Danmark som eksempelvis et russisk hertugdømme a la forne tiders Finland end som provins i det ugudelige EU.

Skriv et svar

