På den ottende dag…

Så har der igen været en pause på otte dage her på RR, men det er svært at nå det hele. I hvert fald for mig.

Dagens gode nyhed er selvfølgelig, at arkæologer nu har rykket Guds ord i Danmark hundred år længere tilbage i tiden, fra ca. 900 til ca. 800. Ugens bedste nyhed var lige så selvfølgelig, at Ugandas præsident Yoweri Museveni omsider underskrev en populær lov, der giver livsvarigt fængsel for homofili.

Loven giver også borgerne til pligt til at anmelde homofile forhold og en avis har allerede opfyldt sin samfundsmæssige pligt og offentliggjort navnene på 200 aktive homofile.

Ugandas nye lov er ikke kun glædelig, fordi Bibelens klare forbud mod homofili vinder frem i endnu et landsområde. Loven er også glædelig, fordi det moralsk pilrådne, ateistiske EU med sin bizarre modstand mod loven, vil kaste Uganda i armene på det stærkt reaktionære Kina, der i forvejen investerer kraftigt i landet.

Værre ser situationen ud i Ukraine, hvor EU’s løfte om brød og skuespil har lokket en markant del af befolkning på afveje. Lad os derfor bede en bøn for, at Herren tugter de vildfarne får på plads. Helst inden vi med Luthers ord må betegne dem som gale hunde.

In hoc signo vines.

***

Dette indlæg blev udgivet i Tro. Bogmærk permalinket.

10 svar til På den ottende dag…

  1. anders sørensen siger:

    Hej Martin, først og fremmest er det godt at se dig tilbage på din blog. Du har været savnet.
    Ang. Værre ser situationen ud i Ukraine, hvor EU’s løfte om brød og skuespil har lokket en markant del af befolkning på afveje. Lad os derfor bede en bøn for, at Herren tugter de vildfarne får på plads. Helst inden vi med Luthers ord må betegne dem som gale hunde.
    Så slem er situationen ikke i Ukraine. Først og fremmest, så får Krim deres selvstændighed og derefter vil resten af østukraine kræve det samme. Ikke blot fordi de er russere eller russisk sindede, men alene af den grund, at de vil være fri for EuroMaidan bøllerne, som reelt styre landet og regeringen. Krim er frit, og her er ro og orden, takket være borgerværn og de tilbagevendte Berkut officere.
    Ukraine er meget snart bankerot, før d.25 maj, så må ukrainerne jo spørge sig selv, hvor skal hjælpen komme fra? EU og USA har lovet 2 mia usd., og lad os kalde det en joke
    Maidan og EUUSA har vundet en pyrhussejr

    • Morten Borup siger:

      Jeg er ikke så sikker på, at EU og USA overhovedet har vundet en sejr endnu. Som jeg ser det, er situationen løbet løbsk. De liberale, pro-vestlige oppositionspartier sidder langtfra sikkert på magten. Andre dele af oppositionen, som hverken EU eller USA bryder sig om, men som de var nødt til at acceptere som allierede på Maidan på grund af deres opbakning fra store dele af befolkningen, står på spring for at snuppe deres del af kagen. Samtidig står Putin på sidelinjen og svinger med sablen. Det vil være naivt at tro, at han ikke vil intervenere under påstand om at ville beskytte Ukraines russiske minoritet. Og midt i det hele øjner en håndfuld ekstremister, som aldrig ville have chancen for at få magt ad demokratisk vej, en realistisk mulighed for magtovertagelse, sådan som vi så en anden uhyre voldsberedt gruppe gøre det under de rette forhold i Rusland i 1917.

      Ukraine er en krudttønde, som EUUSA har mistet kontrollen over, men som det ser ud nu, så ligger lunten i Kreml, og Putin står med en æske tændstikker i hånden.

      • anders Sørensen siger:

        Hej Morten. Jeg synes, at du er et flinkt og venligt menneske, og ikke mindst civiliseret.
        Men du tager fuldstændigt fejl. Det handler om, at “Right Sector”, der reelt styre landet, skal fjernes. Den russiske befolkning i Ukraine er med rette bange for at blive tyranniseret af russofobe vestukrainere. Jeg mener, at det ukrainske militær skal træde i karakter nu, og få fjernet “Right Sextor”s tyrani. Derefter kan Ukraines temmelig ynkelig politikere forhandle med russerne om en fredelig løsning, dvs. en opsplitning af Ukraine.
        De to folkeslag slag ikke have det samme lederskab – det burde efterhånden stå klart.
        Her på Krim, er alt fredeligt, takket være de lokale borgerværn og tilbagevendte Berkut enheder… Det kan resten af Ukraine lære noget af, og det er de vist også igang med

        • Morten Borup siger:

          Hej Anders, tak for rosen og i lige måde.

          Jeg er fuldstændigt enig i flere ting, selvom jeg for min del har taget parti for den anden side (eller måske rettere: een af de andre sider).

          Jeg er enig i, at den etniske konflikt mellem russere og ukrainer ikke kan løses, som det ser ud nu. Den løsningsmodel, du fremlægger, vil derimod betinge, at ukrainerne er villige til at afstå en del af deres nation til en etnisk gruppe, som trodsalt ikke udgør mere end godt 17 procent af befolkningen. Det vil forståeligt nok være en bitter pille at sluge; vi kan jo omvendt spørge os selv, om vi som danskere vil være villige til at afstå en del af vort fædreland til en anden etnisk gruppe, som gennem massiv indvandring og uintergrerbarhed er gået hen og blevet en magtfaktor.

          En anden løsning, som jeg selv går ind for, vil være, at bede russerne om at fordufte. De har i modsætning til ukrainerne et “andet moderland”, hvor de kan bo, og hvoroverfor deres loyalitetsfølelse synes at ligge tungt.

          Desuden deler jeg din skepsis overfor Right Sector. Det er, som du gennemskuede, den yderligtgående gruppe, jeg skrev om i mit ovenstående indlæg, som kunne tænkes at forsøge sig med muligheden for at etablere en totalitær stat. En mulighed som nu ikke er så urealistisk endda – og slet ikke hvis de sætter sig ind i og anvender den terror-strategi, som bolsjevikkerne 100 år tidligere med held benyttede sig af,

          For en god ordens skyld skal jeg tilføje, at jeg ikke som de fleste andre anser konflikten for at handle om, Ukraine skal tilhøre den ene eller den anden blok. Det handler om ukrainernes odelsret til deres nation, en nedarvet ret som jeg selv gør gældende som vores ret til Danmark, Anders.

          Jeg ville ønske, at jeg nu i foråret kunne komme og besøge dig på Krim, men det vil nok være for uklogt i øjeblikket. Og skulle jeg komme forbi alligevel, vil det drevet af omstændighederne ikke kunne foregå på en måde, som nogen af os kan være tjent med, og som bestemt ikke indbyder til gæstfrihed.

          Fortsat god dag🙂

          • Morten Borup siger:

            Det skal i sandhedens interesse siges, at jeg idag blev mindet om, at Krim er gammelt russisk territorium. Det gør unægteligt problemet en smule mere speget.

            • anders sørensen siger:

              Hej Morten. Ja, det er en speget affære….Nu du er ved det, “sandhedens interesse”, så er hele Ukraine, undtagen den vestlige del (fra Ternopil) der er gammelt russisk land.
              Erobret af Katerina d. Store fra den tyrkiske lydstat Krim Khanate.
              Du kan jo så med Odelsretten hævde at Krim tatarerne skal have Krim og sydukraine tilbage. Krimkhanate var en lille muslimsk nation, der baserede sin økonomi på hvidslavehandel. De plyndrede i de russiske og ukrainsk-polske områder i nord.
              Hvem frelste det lille og undertrykte ukrainske folk fra denne terror? Russerne.
              Nok snak om hvem der har retten, det finder jeg ikke relevant. Jeg finder det relevant, at befolkningen i områderne fra Donetsk og Khakov i øst til Lvov i vest, kommer ud af det kaos, som især de ukrainske politikere har skabt. Det er dem alle som én.
              Hvem kan det? USA og EU har med deres politik vist, at de er fuldstændig ligeglade med den ukrainske og russiske befolkning i området. Seneste eksempel, er deres foreslag om lån til “lederne” i Kiev. Det ukrainske militær er ligeså splittet som befolkningen, det har vi set på Krim. De eneste der har vist en oprigtig intersse for området er russerne.
              Russerne har økonomisk støttet Ukraine igennem mange år, de har set igennem fingre med at ukrainerne ikke betaler deres gasregninger, og ovenikøbet stjæler gas. De ukrainske borgere har frit kunne rejse ind og ud af Rusland, og masser af ukrainere arbejder i Rusland, og tjener “gode” penge. Ukraine har altid haft fordelagtige handelsbetingelse i Rusland. Ukrainske politikere har altid givet russerne en kold skulder, og seneste eksempel er faktisk Janokovitj. Han var heller ikke russervenlig, på trods af hvad de vestlige medier skriver. Det bedste eksempel på det, er jo, at han rent faktisk var på vej til at underskrive en associerings aftale med EU. ,
              Det seneste, hernede i vores lille nye nation er, at russerne vil give 1 mia. usd. i støtte og investere 5 mia. usd. i fremtiden. Det kan vi altså komme langt for hernede.
              En sidste ting, der bør ligge alle danskere på sinde. Mange “ukrainere” ser Vesteuropa som eldorado og vil hellere end gerne ud af fattigdommen og til EU. Jeg har selv talt med flere, og naturligvis advaret dem mod denne drøm. Er du eller andre interesseret i at få 10 millioner ukrainere i EU, for det er det som EU pt. lokker med.
              Morten oa. få EU og USA til at holde fingrene fra Ukraine. For danskernes skyld og for ukrainernes skyld

              • Morten Borup siger:

                Hej Mads. Hvem siger, man ikke kan bruge internettet til noget? Der er vist nogle ting, jeg skal have tænkt nærmere over. Tak for det!

                Det ligger nok endnu udenfor min rækkevidde at få EU og USA til at opføre sig ordentligt. Men jeg skal gøre mit bedste, så snart jeg har gjort min egen mening fuldstændigt op.

  2. Mads siger:

    Nu er det vel kun udøvende homofili, der er kriminaliseret i Uganda?

  3. Brian Jensen siger:

    Lige et off topic indlæg fra mig af… Hej Anders håber du har det godt i Krimske/Russiske eller hvad man skal kalde det. Hilsen Cat🙂

    • anders sørensen siger:

      Hej Cat. Godt at høre fra dig, Jeg og familien har det godt. Jeg håber også at du har det godt. Skal vi ikke kalde det Krim)), det blive en selvstændig nation, med en lovende fremtid.

Skriv et svar

