Europas spildte blod

Inden min familie og jeg i sommers tog på campingferie, købte min søde hustru Antony Beevors D-Dag til mig, så jeg havde lidt ferielæsning til turen. Et lille afsnit i bogen fik mig til at tænke på, om vi her havde en sandhed om Europas moralske degeneration, der for alvor sætter ind efter 1914:

General Eugen Meindl og hans “grønne djævle” – Værnemagtens legendariske faldskærmjægere – slår hul i brechen omkring Falaise-kedelen. Mens Meindls styrker hårdnakket holder hullet åbnet, strømmer tusindvis af tyske soldater i sikkerhed østpå mod Seinen. Beevor skriver:

Hans mænd var sammen med en håndfuld soldater fra SS og infanteriet parat til at ofre sig for resten, mens ‘lazaronerne’, som han kaldte dem, ikke viste andet end “stupid egoisme og fejhed”.

Eugen Meindl:

For første gang forstod jeg, hvordan krigen var den værst tænkelige måde at fremavle den bedste type menneske … hvordan det bedste blod blev tabt og det ringeste bevaret.

Måske er det ikke utænkeligt, at Meindl har ret. At millioner og atter millioner af Europas bedste mænd gik til grunde i den europæiske borgerkrig 1914-1945 og lod os tilbage med skrællinger ved roret.

poslednja_pocast_beograd_ww1***

(Illustration: Serbisk frontsoldat besøger krigergrav, første verdenskrig.)

Dette indlæg blev udgivet i Tro. Bogmærk permalinket.

Et svar til Europas spildte blod

  1. jens siger:

    Så sandt, så sandt, men også forfærdeligt deprimerende at tænke på.

Skriv et svar

