Sarah Palins klarsyn

Tilbage i 1997 havde jeg den store glæde at overvære nu afdøde Samuel P. Huntington forelæse over sin nye bog The Clash of Civilizations på Københavns Universitet. Det er mange år siden jeg læste den og husker med skam at melde ikke, hvad Huntington skrev om Ukraine. Men på Uriasposten bragte man i går fyldige citater fra bogen, hvori Huntington med syvtommersøm altså slog fast, at Ukraine ville blive fremtidens store konfliktområde mellem den ortodokse verden og det liberale vesten.

Men Samuel Huntingtons klarsyn bliver næsten overgået af USA’s store, anti-liberale ikon, tidligere guvernør Sarah Palin, der i 2008 forudså, at valget af den svage Barack Hussein Obama ville resultere i en russisk invasion af Ukraine. Fox News tog for nylig historien op med et længere interview med Palin:

Hvis den smukke eks-guvernør havde en kinamands chance for at blive valgt til præsident over USA, så var der endnu håb for Vesten. Hendes knivskarpe forståelse af realpolitik og statsræson kunne gøre Palin til en værdig arvetager til James Monroe, Theodore Roosevelt og Ronald Reagan. Men USA er på alle måder en nation i hastig forfald, så det er utænkeligt at et sundt, gudfrygtigt menneske ville kunne blive valgt ind i Det Hvide Hus.

Set i det lys, så takker jeg min skaber for, at man i USA ikke lytter til Sarah Palin. Med et menneske som hende ved roret kunne det liberale demokrati forlænge sin forhåbentlige dødskamp til Antikrists komme. “This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper“, skrev T.S. Eliot; men han mente Vesten.

***

Dette indlæg blev udgivet i Sarah Palin, USA. Bogmærk permalinket.

5 svar til Sarah Palins klarsyn

  1. anders Sørensen siger:

    Hej Martin. Først og fremmest tak fordi du bragte dette på banen. Men jeg er nu ikke helt enig med dig. Givetvis er Obama svag i udenrigspolitiske sammenhænge, isåfald er det ikke ham der styre USA´s udenrigspolitik. Jeg synes, at USA har optrådt ualmindeligt aggressivt, og fået opfyldt deres mål, at få stillet missiler op i Ukraine, så Rusland er blevet forsvarsløst. Krisen er naturligvis ikke overstået endnu, men som jeg ser det, mangler amerikanerne “blot” det sidste, at få stabiliseret regimet i Kiev. Her spiller Krim en afgørende rolle, frem til det formentlige valg d. 25 maj. Regimet i Kiev kan naturligvis ikke fremstå som “svagt” overfor den ukrainske befolkning i valgkampen, og opgive kravet på Krim. Efter valget, spår jeg, ser vi formentlig en anerkendelse fra Kiev af Krims indlemmelse i Rusland. Mao. jeg ser konflikten i Ukraine, som et nederlag for Putin, med mindre han får væltet styret i Kiev, og det tror jeg ikke på.
    Hvis Putin kunne, skulle han have reageret meget tidligere på Janukovitj´s forhandlinger med EU.
    Når jeg skriver “kunne”, er det fordi, at det ikke ville have faldet i gode jord hos den russiske befolkning, at støtte et udueligt og fjendtligt indstillet styre i Kiev, som Janukovitj´s faktisk var.

  2. anders sørensen siger:

    Hej Martin. Forhandlingerne er allerede startet, hvad jeg har forstået på både russiske og ukrainske nyhedsmedier. Jeg finder gerne links, om end det vil tage lidt tid. De er dog ikke aftalt beløb for hvor meget USA vil betale, iflg. samme medier.

    • Martin Kasler siger:

      Altså; jeg kan ikke tro, at USA forbereder sig på at genbevæbne Ukraine med atomvåben, så hvad er det for nogle missiler, der vil gøre Rusland – verdens næststørste atommagt – “forsvarsløst”?

  3. anders Sørensen siger:

    Missilskjoldet

Skriv et svar

