Vladimir Putin – En sand reaktionær

I det amerikanske magasin for udenrigs- og sikkerhedspolitik Foreign Affairs, har en vis Ivan Krastev begået en efter min mening ganske indsigtsfuld artikel om Vladimir Putin som bekræfter, at der vitterligt er en konservativ revolution på vej i Rusland.

Ivan Krastev skriver bl.a.:

The Putin of 2014 is not the Putin of 2004, or even the Putin of 2008… Putin has come to view himself as a last bastion of order and traditional values. He is convinced that liberalism is contagious and that Western mores and institutions present a real danger to Russian society and the Russian state. He surely dreams of the pre-1914 days, when Russia was autocratic but accepted, revolutions were not tolerated, and Russia could be part of Europe while preserving its distinctive culture and traditions.

Og videre:

From that perspective, the Ukrainian revolution is a symbol of everything that is wrong with today’s Europe. It flirts with people power and moral relativism, it stirs passions, and it shows utter disregard for Russia’s geopolitical ambitions….

… Putin’s march on Crimea is very different from Russia’s war in Georgia in 2008. During that debacle, Moscow used force to draw a red line that it insisted Western capitals not cross. In Crimea, Moscow has demonstrated its readiness to cross the red lines drawn by the West — to question legal norms and the structure of the post­–Cold War European order.

… His foreign policy amounts to a deep rejection of modern Western values and an attempt to draw a clear line between Russia’s world and Europe’s. For Putin, Crimea is likely just the beginning.

Mit håb – eller snarere min drøm – er selvfølgelig, at Vladimir Putin netop ikke stiller sig tilfreds med kun at frelse Rusland, men også mit elskede Europa.

***

(Illustration: Dmitri Shmarin For Holy Russia, nutidig.)

Dette indlæg blev udgivet i Rusland, Vladimir Putin og tagget . Bogmærk permalinket.

6 svar til Vladimir Putin – En sand reaktionær

  1. Morten Borup siger:

    En meget god og skarpsindig analyse. Men hvad angår Putin’s rent ideologiske bevæggrunde, er vi nødt til at stemple forfatterens påstande som gætterier, da han ikke henviser til een eneste tale eller tekst af Putin, som kan understøtte hans teori. Og tro mig… Jeg vil forbandet gerne læse noget fra Putin’s egen hånd, der entydigt gør op med Vestens dekadence. Disse one linere, som florerer overalt på nettet og som du selv har præsenteret på din blog (bl.a. det temmeligt intetsigende “ingen minoritet skal nogensinde komme til at bestemme over majoriteten”), er for vage til at røbe nogetsomhelst om hans intentioner.

    Et manifest udbedes med andre ord!

    • anders sørensen siger:

      Jeg har jo har været efter dig en del gange, I dine angreb mod Putin. Så jeg er glad for se at du er åben for at Putin har gode intentioner.
      Et manifest er kun noget intellektuelle laver, og intellektuelle skal ikke have magten. Det har vi set alt for mange gange igennem historien, og ser det også I nutidigt vestlige politik.
      Bismarck, som er en af de største politikere igennem vestens historie, har aldrig udgivet et manifest, men han havde en klar intention.
      Hvis Putin skulle sammenlignes med nogle er det Bismarck, og det kommer dem begge til ære.
      Du skal ikke fokusere på hvad en politiker siger, men hvorledes han handler.
      Jeg synes, at Reaktionære Refleksioner til fulde har dokumenteret Putins ageren, hvad der måske mangler, er de svære forhold, som Putin arbejder under. Pres fra vesten, et, igennem mange år, forsømt Rusland og en opposition der er ligeså populistiske som vestlige politikere.

      • Martin Kasler siger:

        De ting du efterlyser her på RR, kære Anders, kan jeg råde bod på ved at henvise til en dugfrisk baggrundsartikel fra kulturmarxistiske Information: En lille halvø har genrejst en stormagt.

        Da jeg så dit indlæg, kære Morten, slog det mig faktisk også, at handling vel taler mere end ord.

      • Morten Borup siger:

        Anders, der skal overhovedet ikke være tvivl om, at jeg agter og respekterer Putin som vor tids mest skarpsindige og dygtigste statsmand. Han er en iskold gambler med en uhyggeligt god evne til at udregne sine egne odds. Og han er bevidst om selv de mindste marginalers betydning for spillets udkomme – hvilket man s k a l være, når man er oppe imod militære styrker, der er ens egne overlegne. “Brute Force” er ikke en mulighed for Putin imod NATO – medmindre Kina blander sig til hans fordel. At jeg har respekt for en fjende, gør ham dog ikke til min ven.

        Og jeg ser skam på Putin’s ageren og forholder mig til den. Der er imidlertid et par ting, der skæmmer billedet af ham, som bekæmper af… hvad skal vi kalde det…? Vestlig Dekadence. For det første er hans egen hovedstad ikke ligefrem et mønstereksempel. Sidste år udbrød der raceuroligheder, da en ung russer blev myrdet af en mand fra Kasakstan. Da jeg lavede lidt research på historien, viste det sig, at Moskva’s befolkningssammensætning er blevet ændret betydeligt de seneste år som følge af en massiv ikke-vestlig indvandring. For det andet gør han nogle aldeles modbydelige ting mod de russiske nationalister. Altimens vestlige medier tudede op om overgreb mod pussy rioters og Greenpeace, der henholdsvis gjorde sig skyldige i hærværk og pirateri, forgik det i tavshed, at nationalistiske talsmænd fik ti år i spjældet alene for det, der blev karakteriseret som hadefuld tale! Jeg ser skam på Putin’s ageren, Anders!

        Jeg er imod Kreml og EU. Jeg ønsker det samme for Ukraine, som jeg ønsker for mit eget land: At det kan blive selvstændigt. Dette er så mit manifest i 3 sætninger.

        • anders sørensen siger:

          Vi har jo været omkring de fleste emner før, og mit svar til multietniciteten I Rusland har jeg givet svar på, https://reaktionaererefleksioner.wordpress.com/2013/12/29/afkristningen-af-europa-eu-i-samarbejde-med-nazister/#comment-1908.
          Jeg vil medgive dig, at der skal gøres noget ved illegale indvandring til de store russiske byer, men jeg bebrejder ikke Putin, men en statsadministration, der stadigvæk er svag og korrupt, efter at have været misligeholdt I mange år. Jeg har indtryk af, at Putin og hans stab gør meget for at forbedre statsadministrationen, men det er nok en størrere opgave end at reformere det danske velfærdssystem, og Putin og hans stab, skal nok også gå med listesko for ikke at få for mange fjender i den sammenhæng.
          Mht. Ukraines selvstændighed, for ikke at sige berettigelse, har jeg selv min tvivl.
          Historisk er begrundelsen stort set fraværende, etnisk er ukrainerne en blanding af russere, polakkere og tatarere der hørte til langs Dnepr i 1700-tallet. Vestukraine, som jeg har nævnt mange gange, er naturligvis en helt anden historie, og befolkningen der, tilhørere end ikke den orthodokse kirke. Mest hæfter jeg mig ved nutiden, for de kan tilsyneladende ikke finde udaf at drive en stat, og har end ikke et militær der gider at kæmpe for landet. Også må man jo finde en anden løsning af hensyn til den almindelige befolkning.
          Nu er min familie, jeg selv og vores naboer blevet en del af Rusland, og det er økonomisk til gavn for alle her på Krim. Først og fremmest de ældre der kan se frem til at få en russisk pension, der er ca. dobbelt så stor som den ukrainske. Det er mildeste talt tiltrængt, og det håber jeg også, vil ske for resten af den hårdt plaget ukrainske befolkning.

        • Martin Kasler siger:

          Hvis jeg igen må give mit besyv med:

          Morten, jeg kender godt til Ruslands love mod ekstremise. Om der er givet så hårde straffe, som du hævder, ved jeg ikke. Men etno-nationalisme er en destabiliserende faktor i et imperium, så derfor er det nødvendigt for både EU og Rusland at have sådanne love.

          Mit perspektiv er, at i Rusland beskytter den slags love et godt og sundt imperium, mens de i EU beskytter et ondt og fordærvet imperium. En anden væsentlig forskel er, at i Rusland er lovene ikke kun rettet mod dem, der prædiker racekrig, men også mod klassekrigens ugudelige evangelium.

Skriv et svar

