Kulturel afbrydelse

Jeg har aldrig interesseret mig synderligt for det såkaldte Melodi Grand Prix. Jeg skal ikke udelukke det, men husker f.eks. ikke om jeg nogensinde har set en hel konkurrence blive afviklet. Men årets valg af en abnormitet som vinder, har fået mig til at kigge lidt nærmere på det opreklamerede (freak)show.

Faktisk troede jeg, at det var seerne, der bestemte hvem der vandt. Men det gør de ikke. Eller i hvert fald kun delvist. En såkaldt jury på fem medlemmer af underholdningsindustrien kan nemlig aldeles underkende seernes stemme.

Eurovision har nu offentliggjort de enkelte landes pointtildeling. Den britiske avis The Independent har kigget på tallene og fundet en markant forskel mellem elitens og seernes valg.

Havde almindelige mennesker bestemt, så ville det polske bidrag have vundet afstemningen i UK, Irland, Norge og Ukraine; blevet nummer to i Holland og på Island, og nummer tre i Østrig, Makedonien, Frankrig, Tyskland og Sverige.

Sådan gik det ikke, for elitens lille jury gav hver gang det polske bidrag bundplacering. “A Eurovision spokesman denied this was evidence of a cultural disconnection“, skriver The Independent.

Jeg har ikke selv kigget nærmere på Eurovisions tal, men håber selvfølgelig meget, at det ikke var den folkelige stemme som valgte det hårede væsen fra Østrig til vinder.

Ruslands bidrag var nummeret Shine med de kønne og sunde tvillingesøstre Anastasiya and Maria Tolmachevy:

***

Dette indlæg blev udgivet i Kulturmarxisme. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

