De røde vandt… måske

Tilbage i marts indklagede jeg det venstreekstreme organ Modkraft til Pressenævnet for brud på reglerne for retsreportage. I går kom der omsider svar fra nævnet, der afviste at kritisere ekstremisterne.

Sagen drejer sig kort fortalt om, at Modkrafts voldsdømte journalist Rune Eltard-Sørensen i februar i år blev dømt for injurier ved Københavns Byret, fordi han som en anden tosse beskyldte mig for at være nynazist.

Volds- og injuriedømte Rune Eltard-Sørensen

Eltard-Sørensen ankede ikke dommen. I stedet begik organets redaktør Ole Wugge Christiansen en aldeles ensidig artikel om sagen, hvori alle Eltard-Sørensens argumenter fra retssagen omhyggeligt blev oprullet, mens Wugge Christiansen lige så omhyggeligt skjulte alle mine argumenter fra sagen.

Pressenævnet begrunder sin afgørelse med, at “Uanset, at artiklen i overvejende grad beskriver journalistens synspunkter, må det have været klart for læseren, at Martin Kasler vandt sagen ved Københavns Byret.”

Men for det første så fremgår det af nævnets egne regler, at medierne dække retssager “objektivt“, samt “tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes.. synspunkter.”

For det andet, så har jeg slet ikke klaget over, at man på Modkraft.dk skulle have forsøgt at skabe uklarhed omkring hvem der vandt den omtalte retssag.

Noget tyder altså på, at min klagesag er blevet offer for en sjusket og overfladisk behandling i Pressenævnet (hvilket jeg ikke har oplevet før.)

At tabe et slag til de røde føler jeg virkeligt er under min værdighed. De skal bare blive nede i møget, hvor de hører hjemme. Men slaget er da heldigvis heller ikke tabt endnu. Jeg har i dag sendt Pressenævnet en anmodning om at genoptage sagen. Så må vi se om jeg får en anden runde…

***

Dette indlæg blev udgivet i Modkraftsagen. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

