Første og eneste kommentar til valget

En politiker er gået grassat fordi rettroende muslimer ikke vil stemme om de 179 taburetter på Christiansborg. Omkring 16,000 Jehovas Vidner afviser også at stemme og foreløbigt har 1258 venstreorienterede tilmeldt sig Facebook-gruppen Stem ikke til folketingsvalget.

Jeg har så sandelig heller ikke tænkt mig at stemme. Men det er ikke af religiøse grunde eller fordi jeg tror, at politikerne ikke har magt. Det har de desværre.

Nej. Det er af en helt anden grund. Det liberaldemokratiske valg af ledere er en form for udskillelsesløb, hvor kun de mest principløse opportunister bliver tilbage. Ægte ledere forsvinder fra arenaen og finder sig til rette i erhvervslivet og militæret; de to eneste institutioner, der virkeligt fungerer.

Sådan har det sikkert været lige siden den almene valgret blev indført. Men det er blevet værre. Det er i dag utænkeligt, at en Churchill, en Adenauer, en de Gaulle, en Thatcher eller en Reagan kunne blive valgt. Stærke, egnede ledere med visioner og dyb kærlighed til folk og nation.

Selvfølgelig kan man sige, at der altid er håb. Unge politikere som Pernille Vermund fra Det konservative Folkeparti og Daniel Carlsen fra Danskernes Parti har bestemt glød og vilje til at tage vare på Danmark. De er endnu ikke moralsk korrumperet af studehandler og lokumsaftaler. Men enten bliver sådanne unge til taburetklæbere som resten af rosset, eller også må de smide håndklædet i ringen og søge ud i den friske luft.

Jeg har såmænd ikke helt opgivet demokratiet. Men det liberale demokrati bliver vor civilisations død. “Not with a bang but a whimper“, som T.S. Eliot skrev. Derfor stemmer jeg ikke. Og det synes jeg faktisk også alle andre burde holde op med.

Hermed har jeg ikke flere kommentarer til det såkaldte valg.

***

Dette indlæg blev udgivet i Valg. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

