På Hjerl Hede

I lørdags var jeg med familien på Hjerl Hede lidt nordøst for min gamle hjemby Holstebro. Jeg besøgte sidst det vestjyske frilandsmuseum som knægt i 1970’erne og der er sket meget på heden siden da. Bl.a. en tur ud til Flyndersø med damptog. Ganske fornøjeligt.

Vi tog også en tur rundt med hestevogn. Kusken viste sig at være en guldgrube af viden om Hjerl Hede, der blev grundlagt i 1910 af forretningsmanden H.P. Hjerl Hansen, som stedet er opkaldt efter.

Den gode kusk fortalte videre, at Hjerl Hansen havde tjent sine penge på handel med smør i zar-tidens Rusland. Da Hjerls forretningsimperium var størst, havde han op imod et halvt hundrede handelsstationer langs den transibiriske jernbane. Efter det kommunistiske magtran af Rusland i oktober 1917, blev Hjerls virksomhed konfiskeret og han vendte hjem til Danmark.

H.P. Hjerl Hansen vendte senere tilbage til Rusland i forsøg på at oprette normale forretningsforbindelser med de nye magthavere. Efter sin oplevelse med dem, forudså Hjerl allerede i 1924, at regimet ville gå under, for det forstod intet om samfundsøkonomi.

Dette var så nogenlunde, hvad den vidende kusk på Hjerl Hede fortalte. Omkring 400 frivillige lægger i sommerperioden en stort arbejde i at give os besøgende oplevelsen af, at vi går blandt folk og fæ fra stenalderen til dampalderen.

Blandt de frivillige faldt mine herlige unger i snak med en yngre mand i kørestol. Frimodigt spurgte de ham, hvad der var sket med hans ben. “Det ene blev sprængt af i Afghanistan. Det andet fik jeg tåen i klemme mellem egerne på en rullestol“, svarede den unge mand ligeså frimodigt.

Han havde været soldat i Afghanistan og blev i 2006 alvorligt kvæstet af en vejsidebombe. Mens han spøgte med ungerne, fortalte han uden mindste antydning af bitterhed om, hvordan hans skæbne hørte til soldatens lod, men at det var hårdt at tænke på, at de var blevet sendt i krig på en løgn.

Han blev lidt forlegen, da min knægt spurgte hvad han hed, så det vil jeg ikke afsløre. Men til min glæde har jeg senere konstateret, at den unge helt også er troende kristen.

***

(Besøg Hjerl Hede.)

Dette indlæg blev udgivet i Hjerl Hede. Bogmærk permalinket.

6 svar til På Hjerl Hede

  1. jens siger:

    Hvis du gerne vil, have en rundvisning på en gammel, interessant lokation
    er du velkommen til at besøge mig i Ærøskøbing. Der har jeg, tidligere været guide og ved en del om byen. Jeg er sikker på det lige vil være, noget for dig.

  2. Jacob Holdt siger:

    Smukt skrevet, Martin. Du kan jo godt nogle gange skrive inkluderende og indlevende uden at skulle gøre andre mennesker til syndebukke. Og det klæder dig (og glæder sikkert også dig selv) ind imellem at tænke positivt om andre. Du ville nå langt videre i verden med en sådan ikke-voldelig kommunikation.
    Hvis du fortsat er på ferietur rundt i landet med din familie vil jeg også invitere jer til at se min permanente udstilling om “Min tid som KGB-agent” i de underjordiske bunkers på http://www.langelandsfortet.dk/ Så kan du jo se om der er nogle mangler i udstillingen – og grave dybere i min KGB-fortid – og det ville uden tvivl også more dine børn at kravle rundt i det gamle militære isenkram fra den kolde krig.

    • Altid Danmark siger:

      Æres den som Æres bør … Eller også så du kan forstå det .
      Når synderen står foran Gud, kommer straffen for Landsforræderi.

      Held og lykke Jacob

  3. jens siger:

    Martin Kasler kommunikerer, da altid ikkevoldeligt.

  4. Altid Danmark siger:

    Martin … det er faktisk første gang jeg fik tårer i øjnene af dine “betragtninger”, men i min gamle krop banker der også et ungt soldater hjerte.
    Tror de fleste af “os” føler et vist slægtskab med vores soldater.
    Og ligeledes føler jeg også det samme for krigen … At en Statsminister der ønskede sig en .. for han. .. en stører stilling … og derved gjord sig skyldig i landsforræderi af værste grad.
    For hver Dansk mand/ kvinde der kommer til skade eller dør som udsendt soldat … har Fogh deres blod på sine lange krogede fingere.
    men min støtte har de .. Soldaterne … kører naturligvis rund med en mærkat på min bil, der fortæller min mening om soldaterne.
    Dejligt at hører om en der “kun” havde mistet sine lemmer … og ikke si tro eller sin glæde ved livet.
    ALTID DANMARK. .. FOR DANMARKS SKYLD

Skriv et svar

