Replik til Bo Bjørnvig

I dag kan man på side 5 i Weekendavisens tillæg Bøger læse et længere interview med Jacob Holdt om hans påståede bedrifter på det amerikanske indianerreservat Pine Ridge.

Selv om der er tale om et langt interview, så er der faktisk ikke meget at sige om det. Som sædvanligt hænger Jacob Holdt sig selv i et garn af selvmodsigelser.

Interviewet med Holdt indledes med en klumme af litteraten Bo Bjørnvig, der stempler Jacob Holdt som mytoman uden at nævne, at det netop er hvad jeg flere gange har kaldt Jacob Holdt.

Bo Bjørnvig er kvik nok til ikke at forsøge at forsvare Jacob Holdts personlige integritet. I stedet forsøger Bjørnvig at forsvare Amerikanske Billeder mod min kritik. Bjørnvig skriver bl.a.:

Her er det, at man må skelne mellem hvad Holdt skriver i bogen Amerikanske Billeder, og hvad han senere skriver/siger i andre sammenhænge. Bogen må være hovedreferencen, men Kasler skelner ikke, han inddrager alt, Holdt har ytret.

Men Bo Bjørnvigs ubegrundede krav om, at Amerikanske Billeder skal være hovedreferencen (for hvad?) overholder han mildest talt ikke selv. Bjørnvig skriver:

Men angående Popeye Jackson er bogen så uspecifik, at Kaslers kritik rammer ved siden af: I bogen står der blot, at Popeye “overtalte mig til at smugle mit kamera ind i fængslet og tage disse billeder.”

Jeg er ikke helt sikker på, hvor Bo Bjørnvig har sit Holdt-citat fra, men det er ikke fra Bjørnvigs påståede hovedreference. I Amerikanske Billeder anfører Jacob Holdt (s. 264):

Derfor var det kun naturligt, at jeg blev indsat sammen med ham, da han kom i fængsel påny. Skjult tog jeg disse billeder af ham og de andre fanger, som vi skulle bruge i fængselsavisen, som smugles ind til fangerne.

Om Bo Bjørnvig kan lide det eller ej, så er disse linjer i Amerikanske Billeder faktisk netop min hovedreference for min kritik af Jacob Holdts besynderlige historie om billederne fra San Bruno-fængslet.

***

Dette indlæg blev udgivet i Jacob Holdt. Bogmærk permalinket.

5 svar til Replik til Bo Bjørnvig

  1. Santor siger:

    Tillykke med at du får de etablerede loonies til at hoppe og springe rundt som popkorn i en varm gryde😉

  2. Pingback: Jeg var ikke derinde | Undskabens Hotel

  3. Martin Kasler siger:

    Jeg er blevet gjort opmærksom på, at litteraten Bo Bjørnvig faktisk ikke er gået helt vild. Han citerer fra Holdts 1992-version, mens jeg refererer fra den originale version fra 1977. Holdt er en slimet ål at have med at gøre…

Skriv et svar

