Demonstration af Jacob Holdts mytomani, 2.

Lad mig give endnu et ubestrideligt eksempel fra Amerikanske Billeder på Jacob Holdts uhyggelige talent for at lyve overbevisende.

Om sit forhold til den sorte vaneforbryder og præsident for United Prisoners Union Popeye Jackson, skriver Holdt i sin bog:

Popeye var ikke uden menneskelige fejl, og det tog mig lidt tid at forstå, hvad 19 år i fængslet betyder for et menneskesind, men efterhånden som vi forstod hinanden, blev vi knyttet tættere og tættere sammen under arbejdet i fagforeningen…

Skønt det var min bedste ven, jeg så ligge i en blodpøl på skærmen kun få timer efter, at jeg skulle have kørt med ham tilbage denne skæbnesvangre nat, var jeg ude af stand græde de første fire dage…

Først ved begravelsen begyndte det at gå op for mig, hvad der var sket, og jeg brød totalt sammen…

Popeye var den sidste ven, jeg ville sige farvel til på denne måde. Efter mordet på Popeye og Sally kunne jeg ikke holde det ud længere og forlod landet.

En på en gang, rørende, gribende og tragisk historie. Men rent humbug. Da jeg her på bloggen pressede Jacob Holdt på hans komplette uvidenhed om Popeye Jacksons liv og levned, måtte Holdt efterhånden gå til bekendelse:

Jeg kalder nemlig Popeye ”min bedste ven i Californien”, men det er jo rigtignok noget af en tilsnigelse…

Jeg husker intet af det videre forløb, da han jo ikke for mig var mere ophidsende end alle de andre kriminelle jeg hang ud med…

Hvis ikke Popeye havde fået sin pludselige voldsomme død og det hele havde udviklet sig til et attentat på præsidenten, ville jeg sikkert ikke engang have nævnt ham i min bog. Men pludselig var jeg den eneste der sad inde med et stort antal billeder af hans liv…

Jeg kunne jo med det samme se at mordet på Popeye ville være en dramatisk slutning…

Popeye Jackson betød altså ikke mere for Jacob Holdt end andre kriminelle som Holdt angiveligt hang ud med i San Francisco. Popeye kom med i Amerikanske Billeder fordi mordet på ham forærede Holdt en dramatisk afslutning på bogen.

Jacob Holdt forsvarede sit bedrag i Amerikanske Billeder med charlatanens sædvanlige undskyldning om, at verden vil bedrages. Ifølge ham er publikum nemlig ligeglad med “om vi var nære eller overfladiske venner“:

For dem gør detaljer om der gik få eller mange dage fra Popeyes ”release party” (som jeg ikke engang husker var lige efter hans egentlige løsladelse) til hans død ingen forskel overhovedet. (Kendsgerningen at jeg har billeder af en mand både før og efter attentatet på vedkommende er det chokerende og væsentlige for tilskueren…

Man ved, hvad der virker“, som Jacob Holdt senere udtalte.

Wilbert “Popeye” Jackson var, ifølge langt de fleste kilder, ikke værd at samle på. Men som en, der selv har oplevet en nær ven – en hård negl, en vittig hund og en herlig kammerat – blive myrdet i et opgør blandt kriminelle, kan jeg kun føle den dybeste lede og foragt for Jacob Holdts samvittighedsløse lukreren på en midaldrende småforbryders voldelige død.

Jacob Holdt har en hengiven fanskare, der kan have svært ved at begribe, at det antiracistiske ikon har bedraget dem gennem alle disse år. Jeg ved ikke. hvordan de har det med, at Jacob Holdt som hvid mand har udnyttet en sort mands død. Udnyttet sit White privilege, som det vist hedder i de kredse.

***

Dette indlæg blev udgivet i Jacob Holdt. Bogmærk permalinket.

Et svar til Demonstration af Jacob Holdts mytomani, 2.

  1. Hans Und siger:

    Jeg vil forvente Holdt er istand til, at græde nårsom helst han finder det opportunt. Ligesom hans vel nok eneste ven, Dragsdahl.
    I øvrigt fantastisk, at negerne ovre i Amerika, fandt sig i, at Holdt gennem flere år levede på nas hos dem. Og endnu mere fantastisk, at han efterølgende kunne lave millioner på, at fortælle om det. Men ok, det er vel hovedsagligt blandt hvide med en IQ som den gennemsnitlige neger, man har betalt frivilligt.

Skriv et svar

