Til debat om og med Jacob Holdt

I går var jeg i København for at overvære paneldebatten “Hvem ejer sandheden?” på en billet fra Kulturhal Charlottenborg.

Jeg havde frygtet en eller anden langhåret debat mellem mediepinger uden ret meget begreb om erkendelsesteori. Men debatten, der blev styret af TV-journalisten Thomas Buch-Andersen, handlede ret så jordnært om Jacob Holdt-sagen.

Første del af debatten stod mellem Jacob Holdt og redaktør Søren K. Villemoes fra Weekendavisen. Forholdene var ganske favorable for Holdt, idet arrangøren havde tilladt ham at bygge sit defensorat op som et lysbilledshow.

Hverken Holdt eller Villemoes sagde noget nyt. I hvert fald ikke hvis man har fulgt sagen i Weekendavisen. Dog fremhævede begge min afgørende rolle som reseacher og med vanligt showmanship fik Holdt mig introduceret for publikum.

Sådan ca. halvvejs inde i debatten mellem Holdt og Villemoes begyndte det at stå klart, at Jacob Holdt i mere end en forstand havde fået hjemmebanefordel. Måske misforstod jeg Thomas Buch-Andersens rolle, men som debatten skred frem blev han mere og mere aggressiv mod Søren Villemoes. Ordstyreren toppede sit defensorat af Holdt med at beskylde Weekendavisen for at have overtrådt de presseetiske regler for genmæle, hvilket Søren Villemoes på det bestemteste afviste.

Mod afslutningen på denne første del af paneldebatten var stemningen i lokalet ubehagelig. Jeg fornam, at Holdt-sagen virkeligt har skabt ondt blod i kultur- og medieverdenen. Mit indtryk blev bekræftet da anden runde af debatten begyndte.

Op på scenen kom nu TV-journalisten Adam Holm, dokumentarfilminstruktøren Anders Østergaard, samt direktøren for Kunsthal Charlottenborg, Michael Thouber. Holm gik med det samme til stålet og gav parnasset en opsang. Han var tydeligvis vred over den stædige uvilje blandt pingerne til at se sandheden om Jacob Holdt i øjnene. “Holdt kæft“, snerrede han arrigt til Thomas Buch-Andersen, da denne prøvede at afbryde ham.

Michael Thoubers defensorat af Jacob Holdt byggede på et par udvalgte linjer fra forordet i den amerikanske udgave af Amerikanske Billeder. Han mente bestemt ikke, at bogen udgav sig for at være en dokumentarisk beretning. Jacob Holdt skulle betragtes som kunstner og bogen som et kunstværk.

Dokumentarfilminstruktøren Anders Østergaard var en lavmælt herre, men alligevel klar i mælet. Amerikanske Billeder er en dokumentarisk beretning, der ubestrideligt er blevet afsløret som uvederhæftig, var mere eller mindre hans budskab.

Adam Holm tog nu mikrofonen og bad om at høre min mening om, hvorvidt Amerikanske Billeder er kunst eller dokumentar. Jeg blev inviteret op på scenen og fik mikrofonen i hånden. Jeg fastslog, at Amerikanske Billeder altid er blevet læst som en dokumentarisk rejseskildring af Jacob Holdts oplevelser i USA. “Klik” lød det til højre for mig.

Jeg drejede hovedet og så Jacob Holdt sidde foroverbøjet med et lommekamera for øjet. Jeg sendte ham et hvast blik og sagde “Lad vær’ med det” – og det gjorde han så.

Jeg fortsatte og påpegede, at uanset om man er historiker, journalist eller autodidakt så er spørgsmålet om ens troværdighed præcis det samme. Jeg blev afbrudt af en mobiltelefons kimen. Min egen… Tidspunktet for afbrydelsen var sådan set velvalgt, for jeg havde fået svaret på hvad jeg var blevet spurgt om, så jeg afleverede mikrofonen tilbage og satte mig ned.

Stemningen var nu helt anderledes i salen. For mig stod det klart, at Michael Thouber nu stod alene med sit synspunkt. Og jeg fornam også, at spørgsmålet om Jacob Holdts upålidelighed i og udenfor Amerikanske Billeder herefter ikke længere er til debat.

Får jeg ret i, at paneldebatten i Kulturhal Charlottenborg lagde Jacob Holdts troværdighed i graven, så vil jeg pege på Anders Østergaard som den afgørende faktor. Han var klart den med mindst aktier i sagen og er samtidig en uhyre respekteret dokumentarist. Min egen indsats lå i at minde publikum om, hvordan vi læste Amerikanske Billeder da den udkom.

Debatten blev filmet af ikke mindre end to filmhold. Det ene var vistnok fra DR. Det andet hold er ved at lave en dokumentarfilm om Jacob Holdt og var også med, da han her for nyligt var i USA.

Efter debatten nærmest stormede Jacob Holdt ned til mig. Med en enkel parade fik jeg afværget hans krammer og bad ham stoppe med den slags. Vi stod nu en rum tid og debatterede, mens kameraerne ivrigt filmede os. Jacob Holdt er en fighter, der ikke frivilligt lægger sig ned. Men fra start til slut hang han i tovene. Han kunne reverenter ikke åbne munden uden at modsige sig selv – alt sammen for rullende kamera.

Da kamerafolkene begyndte at pakke sammen, ebbede vores snak ud. Holdt afsluttede med at sige, at arrangementet havde givet mig stor ‘credit’ og at jeg ville blive husket som “manden, der fældede Jacob Holdt“.

Vi skiltes ikke som venner, men dog i fordragelighed. Jacob Holdt er tidligere KGB-operatør, uforbederlig løgnhals og en snu manipulator. Men et eller andet sted henne er han også en professor Tribini, der prøver at tjene en skilling.

***

Dette indlæg blev udgivet i Jacob Holdt. Bogmærk permalinket.

6 svar til Til debat om og med Jacob Holdt

  1. Christian Vangsø Bentsen siger:

    Vi to fik lejlighed til at hilse på hinanden. Og jeg kan godt lide ideen om at man kan være uenige men fortsat tale sammen.

    Min påstand er at Holdt er en del af et gammelt koldkrigs-opgør. Jeg har ikke ytret mig om Holdts “analyser” eller “beretninger”.

    Holdt har taget de billeder han har taget – de er ikke kompromitteret. Holdt har så berettet om sin rejse gennem usa.

    Billederne er dokumentaristiske mens Holdts beskrivelser er udtryk for hans sindelag og oplevelser som han nu engang har oplevet dem.

    I kan kalde ham alt muligt. MEN grænsen går ved ordet “løgner” og grænsen går ved at et medie bruger redaktionelle kræfter på at “debunke” en mands “oplevelser” og konkluderer at han på den baggrund er uvederhæftig eller “løgnagtig”.

    Så retter man bager for smed og det er et uheldigt fænomen som flere og flere aviser dagligt dyrker.

    Kasler: Sendte du dit kronik-forslag til WA?

    Ha’ en god dag🙂

    PS. det der billede af side 3 i en “avis” kan du lægge det op i en bedre opløsning?

    • Martin Kasler siger:

      Hej Christian

      Ja, det var hyggeligt lige at træffes.

      Nej, jeg sendte ikke noget til WA og ved faktisk ikke med sikkerhed, hvordan de opdagede min lille blog.

      Hvilket billede taler vi om?

  2. jens siger:

    Med al respekt Kasler. Du burde som reaktionær, vide at det hører til god gammeldags opførsel,
    at slukke mobilen når man taler i en forsamling.

    • Martin Kasler siger:

      Det troede jeg faktisk også jeg havde gjort. Da jeg tjekkede efter så jeg, at jeg havde trykket på en knap med noget med “loud”. Jeg bliver sjældent ilde berørt og det blev jeg heller ikke i går. Men min telefon kunne godt have samarbejdet lidt mere smidigt, syn’s jeg.

  3. Christian Vangsø Bentsen siger:

    Wounded Knee avisen side 3🙂

Skriv et svar

