Hedegaard og nødretten

Nu på fredag falder der dom i sagen mod Lars Hedegaard for at have krænket navneforbuddet på en araber, der i skrivende stund er mistænkt i sagen om drabsforsøget mod Hedegaard i 2013.

Lars Hedegaard bestrider ikke at have forbrudt sig mod navnforbuddet, der på begæring af den sigtedes advokat blev nedlagt af byretten på Frederiksberg og senere stadfæstet af Østre Landsret.

Hedegaard benægter ikke at have forbrudt sig mod rettens kendelse. I stedet påberåber han sig at have handlet i lovligt nødværge. Hedegaard forklarede i retten:

Min situation var på det tidspunkt, at politiet halvanden måned forinden havde meddelt mig, at B.H. var ude af fængslet, og at ingen dansk myndighed vidste, hvor har befandt sig. Jeg havde dengang ingen personbeskyttelse. Enhver kunne så let som ingenting skyde mig ned, hvis jeg vovede at åbne døren eller gå en tur på gaden. Der var ingen grænsekontrol, hverken i Sverige eller Danmark, og det ville være en smal sag for det uheldige postbud at tage til Sverige, køre over broen og genoptage jagten på mig.

Derfor greb jeg til den selvforsvarshandling at gøre attentatmandens navn, billede og andre personlige fakta så kendte som muligt – ud fra den betragtning, at det ville være til min fordel, hvis andre blev opmærksomme på hans færden.

Hvis jeg skal dømmes for det, så har domstolen i realiteten frakendt mig retten til efter bedste evne at forsvare mit liv.

Vil retten følge Lars Hedegaard? Det er jeg temmelig sikker på, at den ikke vil. Den pågældende araber er i skrivende stund kun sigtet i sagen. Han er ikke dømt og dermed juridisk set uskyldig til en retssag har bevist det modsatte.

Skulle retten altså følge Lars Hedegaard, så måtte den – i hvert fald implicit – skulle dømme den efterlyste araber som gerningsmanden, thi det var angiveligt skrækken for netop ham der fik Hedegaard til at gribe til selvtægt.

Dette er faktisk hvad Lars Hedegaard beder retten om. At dømme ud fra hans formodning om, at den sigtede også er den skyldige.

Mere generelt gælder det, at nødværgeparagraffen omhandler konkrete og øjeblikkelige situationer. Situationer, hvor der hverken er tid eller mulighed for at handle anderledes. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at retten vil medgive Hedegaard, at han befandt sig i en sådan situation.

Alt i alt er jeg altså rimelig sikker på, at Lars Hedegaard vil blive dømt her på fredag. Og det vil ikke være tale om justitsmord e.l., men om rettens efterlevelse af banale retsstatsprincipper.

***

Dette indlæg blev udgivet i Lars Hedegaard. Bogmærk permalinket.

6 svar til Hedegaard og nødretten

  1. velijoze siger:

    Ja, det var også min tanke, omend ikke så velformuleret som ovenfor. Derfor har jeg også gået og ærgret mig over Trykkefrihedsselskabets drengestreger med at bryde navneforbuddet med araberens navn på en t-shirt. Det kunne være gjort meget bedre og anstrengelserne kunne være anvendt bedre. Men så fik de da ca. 15 sekunder i et el. flere medier.

  2. anders sørensen siger:

    Jeg er fuldstændig enig med dig i, at det ikke handler om justitsmord.
    Men jeg har et spørgsmål; L.H. har været udsat for mordforsøg, og der er nu en person sigtet i sagen. Såvidt jeg kan forstå, så er den sigtede løsladt, er det korrekt?

    • Martin Kasler siger:

      Sådan som jeg har forstået det, så blev den internationalt efterlyste araber pågrebet af tyrkisk politi og senere løsladt, ja. Angiveligt som led i en fangeudveksling med Islamisk Stat.

      • anders sørensen siger:

        Tak, for opls.
        Jeg synes, at det lyder som om, at det er mere sandsynligt at han er i Syrien/Irak end i Europa, måske ovenikøbet allerede dræbt af russiske luftvåben.

  3. Peter Buch siger:

    Det, at dømme Hedegaard, kunne retteligen kræve at anklagemyndigheden fremlægger bevis(er) for personens uskyldighed. Det vil anklagemyndigheden ikke gøre, de vil nok senere udelukkende dømme Hedegaard.

    • Martin Kasler siger:

      Nej, det skal anklagemyndigheden ikke, for det er simpelthen grundantagelsen i en retsstat du der vil rokke ved. At ingen er skyldig før de er dømt ved en domstol.

Skriv et svar

