Ossendowski og Den hvide Baron

Jeg har lige læst den mest fantastiske bog. Den hedder Beasts, Men and Gods og er skrevet  i 1922 af Ferdinand Ossendowski, der senere skrev den nok mere kendte Lenin: God of the Godless.

ferdinand-ossendowski

Ferdinand Ossendowski i en moden alder.

Ferdinand Ossendowski (1876-1945) var en polskfødt geolog, der under den russiske borgerkrig tilsluttede sig admiral Kolchaks styrker i Sibirien. Under sig havde Kolchak bl.a. Den Tjekkoslovakiske legion, der i 1920 forrådte ham til kommunisterne.

Efter mordet på den brave admiral søgte Ossendowski tilflugt i byen Krasnoyarsk ved Yenisei-flodens bred. Hans beretning begynder omkring februar 1921, hvor han opdager at de røde morderbander er på sporet af ham. Han flygter ud i den sibiriske taiga og støder på en gruppe polske officerer, som han gennem det næste år leder på en fantastisk flugt fra Lenins grusomme terrorregime.

Ossendowskis oprindelige plan var at flygte gennem det kinesisk besatte Mongolidet og videre gennem Kina til Stillehavskysten. Men undervejs får den lille gruppe driststige mænd fortalt, at kineserne har aftalt med regimet i Petrograd, at alle flygtninge fra Rusland vil blive sendt tilbage til Chekaens kærlige behandling.

I foråret 1920 så Ossendowski isen bryde op på Yeniseis nedre løb, og vidste derfor alt om de rødes uudslukkelige blodtørst:

Watching this glorious withdrawal of the ice, I was filled with terror and revolt at seeing the awful spoils which the Yenisei bore away in this annual retreat. These were the bodies of the executed counter-revolutionaries—officers, soldiers and Cossacks of the former army of the Superior Governor of all anti-Bolshevik Russia, Admiral Kolchak. They were the results of the bloody work of the “Cheka” at Minnusinsk. Hundreds of these bodies with heads and hands cut off, with mutilated faces and bodies half burned, with broken skulls, floated and mingled with the blocks of ice, looking for their graves…

Ferdinand Ossendowski beslutter sig derfor at lede sin gruppe gennem den sydvestlige del af Gobi-ørkenen til Tibet, og derfra videre til den britiske kronkoloni Indien. De slås sig vej til Tibet, men efter en vældig kamp med en flok banditter, hvor Ossendowski mister seks mand, må de opgive ruten gennem Tibet.

De nu kun 12 mand beslutter sig for at følge Ossendowskis oprindelige plan og sætter derfor kursen mod Mongolidet, der i mellemtiden er blevet befriet af general Ungern-Sternberg. Efter mange eventyr når Ferdinand Ossendowski frem til hovedstaden Urga, hvor han tilbringer ni dage i selskab med den unge general. Ossendowski når med nød og næppe at undslippe et mordkomplot, før han omsider når frem til den kinesiske jernbaneby Hailar, hvor han beretning slutter.

På sin eventyrlige færd mod friheden fra den røde pest, møder Ferdinand Ossendowski mange fascinerende skikkelser. Morderen Ivan, en landsforsvist straffefange, der en nat betror Ossendowski hvordan han torturerede et ægtepar til døde i selvsamme hytte, de nu overnatter i. Der er Ossendowskis trofaste følgesvend, en kæmpestor navnløs landbrugsekspert, der – tvunget af omstændighederne – finder sit kald som født dræber:

When I was a boy, my mother wanted to make a priest out of me. When I grew up, I became a trained agronome in order . . . to strangle the people and smash their skulls. Revolution is a very stupid thing!

Ferdinand Ossendowski møder også den sagnomspudne Tushegoun Lama, en kriger og troldmand frygtet fra Lasha til Urga, der demonstrerer sine uhyggelige magiske evner for den landflygtige polak. Ossendowski møder også selveste Bogdo Khan, den levende gud, ottende reinkarnation af lamaen Taranatha. Mongolidets khan og øverste lama, befriet og genindsat af general Ungern-Sternberg.

Som nævnt tilbragte Ferdinand Ossendowski ni dage i selskab med Ungern-Sternberg, der med sin asiatiske kavaleridivision var den sidste hvide general i felten mod Lenins sataniske regime.

Baron_ungern.ruem

Baron Roman von Ungern-Sternberg kort før sin død i 1921. Den unge general er iført mongolsk klædedrag. På ventre bryst bærer den unge kavalerigeneral Skt. Georg Korset, Ruslands højeste tapperhedsmedalje, som han vandt under første verdenskrig.

Baron Roman von Ungern-Sternberg nedstammede fra en ridder i Den Teutonske Orden, der i middelalderen kristnede de vilde stammer i Baltikum. Baronen var uhyre grusom og frygtet af både venner og fjender. Hans fjender kaldte Ungern-Sternberg “den blodige baron” og “den gale baron”, men mongolerne anså ham for at en reinkarnation af Jenghiz Khan:

From the north a white warrior came and called on the Mongols to break their chains of slavery, which fell upon our freed soil. This white warrior was the Incarnated Jenghiz Khan and he predicted the coming of the greatest of all Mongols who will spread the fair faith of Buddha and the glory and power of the offspring of Jenghiz, Ugadai and Kublai Khan. So it shall be!

Ungern-Sternberg var skånede hverken sig selv eller andre, men han var langt fra gal. I sine samtaler med Ferdinand Ossendowski viser han sig tværtimod overordentlig klarhjernet. Om nødvendigheden af sine metoder fastslår han, “we are not fighting a political party but a sect of murderers of all contemporary spiritual culture“.

Om “the depravity of revolution” uddyber Ungern-Sternberg:

In the Buddhistic and ancient Christian books we read stern predictions about the time when the war between the good and evil spirits must begin. Then there must come the unknown ‘Curse’ which will conquer the world, blot out culture, kill morality and destroy all the people. Its weapon is revolution.

For hver revolution genfødes menneskeheden fjernere fra Gud:

During every revolution the previously experienced intellect-creator will be replaced by the new rough force of the destroyer. He will place and hold in the first rank the lower instincts and desires. Man will be farther removed from the divine and the spiritual.

“Revolution is an infectious disease”, fastslår Ungern-Sternberg, og menneskets karma er derfor apokalypsen:

The Great Spirit put at the threshold of our lives Karma, who knows neither anger nor pardon. He will reckon the account, whose total will be famine, destruction, the death of culture, of glory, of honor and of spirit, the death of states and the death of peoples.

Den unge baron afslører også til Ferdinand Ossendowski hvorfor han er i Mongolidet. Han vil grundlægge et mægtigt asiatisk rige som bolværk mod menneskehedens oprør mod Gud:

This State must be strong, physically and morally, and must erect a barrier against revolution and carefully preserve its own spirit, philosophy and individual policy. If humanity, mad and corrupted, continues to threaten the Divine Spirit in mankind, to spread blood and to obstruct moral development, the Asiatic State must terminate this movement decisively and establish a permanent, firm peace.

Baron Ungern-Sternbergs vision blev som bekendt ikke til noget. Kort efter Ossendowski traf ham i Urga, blev baronen forrådt og myrdet af de røde. Mongolidet faldt og blev Sovjet-diktaturets aller første vasalstat. Dog er det interessant at Ungern-Sternberg faktisk forestillede sig, at det tænkte centralasiatiske rige skulle rejses “under the moral and legislative leadership of China“. En nation, der netop i vor tid er ved at genrejse sig som Riget i Midten – en asiatisk verdensmagt.

Ferdinand Ossendowski beskrives af visse som en fantast, der bl.a. hævder at have besøgt Agharti, et verdensomspændende underjordisk rige hvor Verdensherskeren bor. Dette har intet på sig. Ossendowski er en trænet videnskabsmænd og flere steder i sin bog peger han på naturvidenskabelige forklaringer på de magiske fænomener, han får fortalt. Omkring Agharti genfortæller Ossendowski da også blot hvad han har fået fortalt af mongolernes lamaer og munke. Han hævder bestemt ikke at have besøgt dette sagnrige.

***

Dette indlæg blev udgivet i Antikommunisme, Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s